aptere
Illustrasjon av smarttelefon med ikoner for e-post, liker, tommel opp, video og meldinger på rosa bakgrunn.

Styrk merkevareidentiteten gjennom digital tilstedeværelse

Skrevet av Emil Endresplass
7. august 2024

Å være til stede i den digitale hverdagen er viktig, uansett om bedriften din er i en fase hvor dere prosjekterer nye kunder, styrker merkevaren overfor eksisterende kunder, eller øker merkeoppmerksomheten. Internett har blitt det største verktøyet for å fremme seg selv gjennom markedsføring, og derfor er det essensielt for alle bedrifter å benytte seg av digitale verktøy i dag.

For å forstå viktigheten av dette, er det også nødvendig å forstå hva som menes med digital merkevarebygging.

Digital merkevarebygging

Begrepet digital merkevarebygging handler om å kombinere bruken av internett og digital markedsføring for å utvikle merkevarer gjennom flere digitale kanaler, som nettsider, programvare eller sosiale medier. Det er med andre ord en måte å kommunisere ut mot samfunnet på, enten det er for å drive salg eller få oppmerksomhet. Den digitale hverdagen gir bedrifter en helt ny måte å kommunisere på, og digital merkevarebygging er en vei for å kunne få kontakt med de personene man ønsker å nå.

Komponenter i digital merkevarebygging

Digital merkevarebygging benytter seg av mange ulike komponenter og faktorer knyttet til merkevarens identitet og strategi. Noen av disse komponentene inkluderer merkevarens budskap, nettside, logo, bruk av søkemotoroptimalisering (SEO) og sosiale medier.

Viktig for å nå nye kunder

Grunnen til at dette er viktig i dagens samfunn, er fordi den digitale verden gir bedrifter muligheten til å nå potensielle kunder som de ellers ikke ville ha nådd. Enten det er på grunn av geografiske begrensninger eller at interesserte sliter med å finne akkurat din bedrift, gir digital tilstedeværelse en eksepsjonell mulighet til ikke bare å øke salget, men også til å kommunisere og bygge langvarige relasjoner med kunder uten å møtes ansikt til ansikt.

Digital tilstedeværelse
Merkevareidentitet
Digital merkevarebygging
SEO
Sosiale medier
Nettside
Logo
Kunder
Markedsføring