Et nytt direktoratet
Digdir
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) trengte en helhetlig og tydelig visuell identitet
som kunne representere deres arbeid med digitalisering i offentlig sektor på en moderne, tilgjengelig og
enhetlig måte. De hadde behov for et designsystem som kunne sikre konsistens på tvers av alle digitale og
fysiske flater.
Vi utviklet en helhetlig visuell identitet for Digdir, inkludert animasjoner,
designsystem, presentasjoner, ikoner, interiørdesign, lydbilde, profilguide og webdesign. Dette sikret at Digdir
fremsto som en moderne aktør med en gjenkjennelig og enhetlig kommunikasjon.
Konseptet: Digdir — Et forenklet møtepunkt mellom det offentlige, næringslivet og
innbyggerne. «Det forenklede møtepunktet» handler om interaksjonen mellom teknologi og menneske.
«Digdir skal forenkle. Digdir skal være regjeringa sitt fremste verktøy for effektiv og
samordna digitalisering av offentleg sektor
og
av samfunnet øvrig, herunder bidra til digitalisering i næringslivet.»
Designelementet er en videreføring av tanken bak emblemet — forenklet interaksjon som
metafor for
digitalisering.
Den nye visuelle identiteten har styrket Digdirs profil og sørget for at de kommuniserer
tydelig, både internt og eksternt. Designspråket er lett å bruke, og de ulike elementene fungerer sømløst sammen
på tvers av kanaler, fra nettsider til fysiske rom.